icon-search
icon-search

Bolehkah tahnik bayi menggunakan madu tualang asli ( madu quad ) ?

Bolehkah tahnik bayi menggunakan madu tualang asli ( madu quad ) ?

✅Boleh. Dalam Islam, sunat hukumnya menyambut kelahiran bayi dengan bertahnik. 

✅Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah menjelaskan pengertian tahnik,

Tahnik ialah mengunyah sesuatu kemudian meletakkan/ memasukkannya ke mulut bayi lalu menggosok-gosokkan ke langit-langit mulut. Hal ini dilakukan dengan tujuan agar bayi terlatih dengan makanan, juga untuk menguatkannya. Yang patut dilakukan ketika mentahnik hendaklah mulut (bayi tersebut) dibuka sehingga (sesuatu yang telah dikunyah) masuk ke dalam perutnya. Yang lebih utama, mentahnik dilakukan dengan kurma kering (tamr). Jika tidak mudah mendapatkan kurma kering (tamr), maka dengan kurma basah (ruthab). Kalau tidak ada kurma, boleh diganti dengan sesuatu yang manis. Tentunya madu lebih utama dari yang lainnya”

✅Di negara jauh dari tanah Arab dan kaya dengan Madu hutan asli, sudah tentu Madu Tualang Asli seperti Madu Quad Tualang Emas menjadi alternatif masyarakat Melayu untuk mentahnik bayi sejak zaman berzaman.

✅Antara hikmah perubatan dari amalan tahnik adalah ketika bayi baru lahir, terjadi pemisahan antara darah ibu dan bayi. Tali pusat diputus. Oleh itu, bayi sering mengalami keadaan hipoglikemik (kekurangan glukosa dalam darah). Amalan tahnik bantu menstabilkan glukosa dalam darah bayi dengan cara paling cepat dan efektif. Dalam hal ini, Madu tualang asli seperti Madu Quad Tualang Emas memainkan peranan yang sangat penting.



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping