icon-search
icon-search

Hempedu bumi: Khazanah perubatan melayu yang dilupakan~

Hempedu bumi: Khazanah perubatan melayu yang dilupakan~

Hempedu Bumi: Khazanah perubatan Melayu yang dilupakan~

Hempedu Bumi atau Andrographis Paniculata merupakan tanaman ubat yang sangat bermanfaat bagi kesihatan tubuh.

Tumbuhan hempedu bumi dapat dengan mudah ditemui di Negara ini. Hempedu Bumi merupakan tanaman ubat yang tingginya sekitar 90 cm, dan dapat tumbuh dimana-mana seperti di halaman rumah, tepi sungai dan kebun. Kandungan zat kimia dalam daun hempedu bumi terdiri dari zat pahit, kalium, kalsium, natrium asid kersik dan damar. Oleh disebabkan rasanya yang sangat pahit banyak orang cenderung tidak menyukai.

Manfaat farmakologi hempedu bumi sebagai tanaman ubat adalah:

 √ Memiliki kesan anti jangkitan
 √ Memiliki kesan anti radang
 √ Meningkatkan imuniti tubuh
 √ sebagai ubat pelbagai jenis penyakit seperti tifus, TBC, keracunan, demam, dan masih banyak lagi (Meskipun sangat banyak manfaat dari hempedu bumi akan tetapi tidak dianjurkan untuk pesakit sembelit atau sukar buang air besar)

Kaedah perubatan standard perlu menggabungkan beberapa jenis ubat untuk mendapatkan kesan seperti diatas (polifarmasi)

Penggunaan hempedu bumi sebagai tanaman ubat dapat dilakukan dengan berbagai cara, boleh dengan direbus atau daun yang dikeringkan kemudian diseduh dengan air panas, boleh juga dengan ekstrak. Quadmeds menyediakan extrak hempedu bumi bersama madu asli iaitu Madu Abiotik yang mengandung 125 mg Hempedu Bumi setiap 15ml. Rasa pahit hilang kerana ada Madu asli tualang. Disukai oleh kanak-kanak.
-------------------------

Tamadun Alam Melayu wujud 2000 tahun sebelum masihi lagi. Lebih awal dari Tamadun Mesir Purba. Dibuktikan dengan penemuan arkeologi sebuah lokasi pembuatan besi kuno di Lembah Bujang. Maka tidak mustahil Tamadun ini menyisakan khazanah perubatannya tersendiri melalui pemanfaatan tanaman ubat yang diwarisi secara turun temurun.

Tinggal lagi kita mahu memanfaatkannya atau tidak?


*artikel perubatan Assyifa Health.

Silakan share jika dirasakan bermanfaat.


Rujukan:

1. Shobana, M., Maheshwari, R., Muzammil, S.M. Antimicrobial Activity of Andrographis Paniculata Ness and Recuperative Effect on Mixing with Antibiotics. Unique Research Journal of Chemistry. 2013;01(01):41-6

2. Das, P., Srivastav, A.K. Phytochemical Extraction and Characterization of Leaves of Andrographis Paniculata for Its Anti- Bacterial, Anti-Oxidant, Anti-Pyretic and Anti-Diabetic Activity. International Journal of Research and Reviews in Pharmacy and
Applied Science . 2014;3(8):15176-84.

Madu Abiotik

Hempedu bumi dan khasiatnya


Boleh dapatkan madu abiotik disini👇

https://shopee.com.my/product/33286346/1594245133?smtt=0.0.9



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping