icon-search
icon-search

Batuk Alergi anak berpanjangan sehingga 3 minggu? Bagaimana terapi cara Islami?

Batuk Alergi anak berpanjangan sehingga 3 minggu? Bagaimana terapi cara Islami?

BATUK ALERGI ANAK BERPANJANGAN SAMPAI 3 MINGGU. BAGAIMANA TERAPI CARA ISLAMI?

Masalah batuk alergi pada kanak-kanak kadang cukup membuat para ibu berasa was-was dan menjadi tidak sabar untuk segera mengatasinya sehingga akan menyebabkan perubatan yang berlebihan bagi anak, kerana biasanya batuk seperti ini cukup degil untuk sembuh.

Tetapi jika kita mengetahui apa itu batuk alergi, kita akan lebih bijaksana dalam mengatasinya.

Batuk alergi biasanya batuk tanpa demam, cenderung tidak berkahak, dan biasanya lebih parah pada waktu malam atau pagi hari atau setelah terkena makanan atau minuman sejuk dan berminyak. Dan untuk mengatasi batuk jenis ini yang diperlukan adalah ubat anti alergi dan anti histamin serta ubat batuk saja.

Antibiotik tidak disarankan dalam mengatasi batuk alergi kerana bukan merupakan jangkitan bakteria.

Selain itu penting sekali untuk menghindarkan anak dari alergen (zat yang menyebabkan alergi), antara lain penghawa dingin, kipas angin dan makanan minuman sejuk, makanan yang mengandung pewarna, penyedap rasa dan pengawet (contohnya makanan ringan dan minuman ringan - pindah ke Bakso Ojolali)

Mengajak anak untuk terkena sinar matahari langsung pada pagi hari sangat berguna untuk meningkatkan daya tahan tubuh dan membantu kesembuhan. Sayur-sayuran dan buah-buahan (lobak tomato, jambu biji) yang kaya antioksidan sangat dianjurkan untuk meningkatkan daya tahan tubuh.

Adapun untuk pengubatan alamiah dan Islamiah dapat digunakan habbatussauda, daun meniran, buah mengkudu, halia merah dan teh rosella. 

Di Quadmeds kami biasanya menggunakan kombinasi antara Madu asli Tualang Herba seperti Madu Habbat, Madu Imun dan Madu Mint untuk mengatasi gangguan batuk alergi berpanjangan, dan minum Madu Tualang Asli Madu Quad yang dicampur air suam atau Teh Rosella.


Pengubatan akan lebih jimat dari berulang alik ke klinik dan farmasi setiap minggu kerana degilnya batuk.

Wassalam.

- Disediakan oleh Team Doktor Assyifa


madu asli tualang herba



Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping